TUMAČENJE 39 ČLANAKA VJERE: Članak 12 – O dobrim djelima

Trideset i devet članaka vjere temeljni je doktrinarni dokument Anglikanske crkve. Glavni mu je autor nadbiskup canterburya Thomas Cranmer. Prvi je put u obliku trideset i devet članaka objavljen 1563. Članci su prihvaćeni od Engleskog parlamenta 1571. godine. Ovdje donosimo revidirano izdanje prihvaćeno na Konvenciji Protestantske episkopalne crkve održane 12. rujna 1801., a potvrđeno i od Reformirane episkopalne crkve 2. prosinca 1873. godine.

Tekst 39 članaka vjere

Komentar na ostale članke vidi ovdje

                                                                   ČLANAK 12.

                                                               O dobrim djelima

 „Dobra djela, koja su plodovi vjere i slijede nakon opravdanja, premda ne okajavaju naše grijehe i ne izdržavaju strogost Božjega suda, ipak su Bogu ugodna u Kristu i nužno proistječu iz istinskog i živog vjerovanja. Po njima se živa vjera može jasno prepoznati, kao što se stablo prepoznaje po svom plodu.“

Ovaj članak ukazuje na napor reformirane Crkve u Engleskoj da usmjeri pravac kretanja između ne-biblijski utemeljenih krajnosti te da uspostavi ravnotežu u razumijevanju između gledišta koja naginju iskrivljenosti.

U jednu ruku, Crkva u Rimu bila je vrlo jasna obzirom na njezino stajalište vezano za pitanje zasluge dobrih djela:

„Ako bi netko rekao kako su djela opravdanog čovjeka dar Božji, ali da to nisu dobre zasluge onoga koji je opravdan, ili da onaj koji je opravdan dobrim djelima koja provodi po milosti Božjoj i zaslugom Isusa Krista, čiji je živi ud, ne zaslužuje umnoženu milost,vječni život i u konačnici ako umre u milosti, postignuće vječnog života i uvećanu slavu: neka bude izopćen.“ (šesto zasjedanje, siječanj 1547)

S druge strane ovog spornog pitanja, antinomijanizam i solfidizam su bili jako rasprostranjeni te su predlagali gledište da ako je opravdanje po milosti samo po vjeri tada dobra djela više nisu samo nepotrebna, nego se mogu čak smatrati kao grešna.

Članak 12 pojašnjava ovaj problem, što je sadržano u navodu koji daje Griffith-Thomas pozivajući se na Jean Calvina: „ono što opravdava jest samo vjera, a ipak, ta vjera koja opravdava nije sama.“ Tako Članak u stvari nudi izraz uravnoteženog gledišta Svetog Pisma, koji je Griffith-Thomas dobro prikazao ilustrirajući odnos između učenja svetog Pavla i svetog Jakova. Ta dva apostolska pisca bili su često pogrešno shvaćeni kao da su u međusobnom sukobu ili napetosti, a ipak bi se na njih trebalo gledati (kako je i sam autor napisao) da „nisu vojnici od dvije različite vojske koji se bore jedan protiv drugoga, nego dva vojnika ista vojske koji se bore protiv neprijatelja koji nadiru sa različitih strana“ (str 206)

Pisac nadalje kaže  sljedeće:

„ Sveti Pavao piše o nekršćanima (Rimljanima 3:28); Sveti Jakov piše o kršćanima koji ispovijedaju svoju vjeru (Jakovljeva poslanica 2:24). Sveti Pavao navodi Postanak 15 kako bi dokazao nužnost vjere; Sveti Jakov koristi Postanak 22 kako bi dokazao nužnost djela. Sveti Pavao naučava da djela moraju proizaći iz vjere; Sveti Jakov naučava da se vjera mora dokazati djelima. Sveti Pavao se obračunava sa zabludom legalizma; Sveti Jakov sa zabludom antinomijanizma; Sveti Pavao upozorava protiv zasluga; Sveti Jakov protiv pukog intelektualnog pravovjerja.“ (str 205)

Prema tome, ovaj članak pruža snažno svjedočanstvo bezvremenosti Svetog Pisma te trajne primjenjivosti njegovog učenja. Zablude s kojima su se suočavali apostoli pronašle su svoje suradnike u 16. stoljeću, a to uspijevaju i dan danas. Članak 12, slijedeći apostolski nauk i uzor, nam pokazuje kako bi i mi također trebali uspostaviti ravnotežu između opasnih i suprotstavljenih zabluda legalizma i antinomijanizma, kao i između principa djela-pravednosti, s jedne i pukog intelektualnog pravovjerja neognostičkog tipa, s druge strane.

Autori: Leonard Wayne i Jonathan Riches

Prijevod s engleskog: Danijel Milas

Kod preuzimanja ovoga članaka obavezno navesti link

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s